Saturday, September 15, 2012

KE MANA ARAH PERUBAHAN ?

Korang pernah jadi jahat? I mean pernah lakukan perkara yang buat orang benci.. is it pernah? Huu saya yakin setiap orang yang baik, tidak semestinya dia tidak punya kisah silam yang agak bad. Is it true?. Semua orang ingin berubah, I mean changing from bad to good.

(Dari mana belajar? Dari kesalahan..) percaya tak kalau saya katakan orang yang tak berani buat salah atau orang yang mulut manis dan hanya ingin orang melihat kebaikannya sahaja dgn sifat yang berpura2 orang itu adalah ‘HIPOKRIT dan PENGECUT’ korang setuju ?

Maka, apabila seseorang ingin mengambil keputusan untuk berubah ke arah kebaikan, mereka merasa kerdil dan belum bersedia, malah niat untuk ke arah kebaikan tu juga selalu diperlekeh-lekehkan oleh mungkin teman terdekat atau juga saudara dan ahli keluarga. Ini kerana mereka rasakan jalan yang bakal mereka lalui berlawanan dengan jalan dunia yang sebenar.Ketakutan untuk berubah kearah kebaikan ini hanya terjadi kepada mereka yang hanya cinta akan dunia.

'Apalah sangat pandangan orang jika hendak dibandingkan dengan pandangan Allah?'

Kita perlu ingat guru yang paling BAWAH adalah guru yang kita pelajari dari buku² manakala guru yang paling ATAS adalah guru yang kita peroleh dari PENGALAMAN.. Jadi jangan takut pada kesalahan lalu, jangan hidup terus dibayangi kekesalan tanpa perubahan.. Walau hanya sebesar zarah as long kt berusaha ke arah perubahan.
Kita manusia biasa, terkadang kita kuat, terkadang kita lemah. terkadang kita ingat, terkadang kita lupa.
Sebab itu kita perlukan rakan yang selalu mengingatkan, yang selalu memberi kita semangat dan dorongan. Kita semua masih belajar, masih membentuk diri. Perlukan sokongan yang kuat untuk berpaut, kata-kata semangat menjadi pendorong. Memerlukan rakan yang bagai dahan yang kuat, untuk kita terus tegar berpaut. Bukan dahan yang rapuh..

Kita jangan perkecilkan orang yang nampak jahat kerna terkadang Mat Rempit yang disumpah seranah orang pun tak mati², at last dia jadi saudagar cili padi hidroponik yang Berjaya, sedang kita yang dari dulu tak mahu berubah masih berada pada tahap yang sama, mengata dan terus mengata orang tanpa mencermin diri sendiri..

“Sometimes people with the worst past create the Best Future”
Umar Ibni Al khatab’
. ~Demi masa, perubahan itu perlu..

No comments:

Post a Comment